Straż Miejska kontroluje przydomowe szamba i oczyszczalnie ścieków
Kontrole przeprowadza Straż Miejska, która sprawdza, czy właściciel nieruchomości zadbał o należyty wywóz nieczystości ciekłych.
Na terenie naszego miasta prowadzone są kontrole nieruchomości pod względem przestrzegania zasad postępowania z nieczystościami ciekłymi.
Jaka jest podstawa prawna prowadzonych kontroli?
W 2022 roku weszła w życie zmiana ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Ustawodawca nałożył na gminy nowe obowiązki, w tym kontrolę wszystkich nieruchomości niepodłączonych do kanalizacji sanitarnej.
Kogo dotyczą kontrole?
Kontroli podlegają właściciele nieruchomości wyposażonych w zbiorniki bezodpływowe albo przydomowe oczyszczalnie ścieków.
Jak często prowadzone będą kontrole?
Gminy zobowiązane są zakończyć pierwszą kontrolę do 8 sierpnia 2024 r. Kolejne kontrole powtarzane będą co najmniej 1 raz na 2 lata.
Na czym polega kontrola?
Strażnicy miejscy sprawdzają, czy właściciel nieruchomości zawarł pisemną umowę z uprawnioną firmą, czy umowa ta jest zgodna z obowiązującymi przepisami, czy właściciel posiada dowody uiszczania opłat za usługi wywozu nieczystości co najmniej z ostatnich 12 miesięcy.
Z kim właściciel nieruchomości zawiera umowę na wywóz nieczystości ciekłych?
Umowa winna być zawarta z firmą posiadającą zezwolenie na opróżnianie zbiorników bezodpływowych lub osadników w instalacji przydomowych oczyszczalni ścieków.
Właściciele nieruchomości, którzy nie mają podpisanych umów na opróżnianie zbiorników bezodpływowych oraz przydomowych oczyszczalni ścieków, powinni zawrzeć taką umowę w trybie pilnym.
Co znaczy, że umowa jest zgodna z obowiązującymi przepisami?
Umowa musi być zgodna z zapisami regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie miasta Jastrzębie-Zdrój w zakresie częstotliwości pozbywania się nieczystości ciekłych.
Dla zbiorników bezodpływowych - częstotliwość wywozu musi być dostosowana do ilości zużytej wody, jednak nie rzadziej niż 1 raz na kwartał.
Dla osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków - częstotliwość wywozu winna wynikać z instrukcji eksploatacji instalacji, jednak nie rzadziej niż 1 raz w roku.
Jakie są konsekwencje dla właściciela nieruchomości, jeśli nie zawarł umowy lub nie posiada dowodów opłat za wywóz nieczystości ciekłych lub kiedy częstotliwość wywozu jest niezgodna z przepisami?
Jeśli właściciel nieruchomości nie wykonuje ustawowych obowiązków, które do niego należą, podlega karze grzywny. Właściciel nieruchomości zostanie objęty zastępczym wywozem zorganizowanym przez gminę. W oparciu o decyzję administracyjną wydaną z urzędu, właściciel nieruchomości zobowiązany będzie do udostępnienia zbiornika bezodpływowego lub osadnika oraz uiszczania należnej opłaty w terminach i w wysokości określonej w tej decyzji.
Na jaki okres wydawana jest decyzja?
Decyzji nadaje się rygor natychmiastowej wykonalności i wydawana jest na rok z możliwością jej przedłużenia, jeśli właściciel nieruchomości na co najmniej trzy miesiące przed upływem daty jej obowiązywania nie przedstawi umowy z firmą asenizacyjną.
Jakie opłaty poniesie właściciel nieruchomości, jeśli gmina przejmie jego obowiązek?
Wysokość opłaty zostanie naliczona w decyzji z zastosowaniem górnej stawki opłaty za usługę opróżniania zbiornika bezodpływowego lub osadnika w instalacji przydomowej oczyszczalni, która wynosi 87 zł za 1 m3 nieczystości ciekłych.
Czy przyłączenie nieruchomości do kanalizacji sanitarnej jest obowiązkowe?
Tak, jeżeli nieruchomość posiada możliwość przyłączenia do istniejącej sieci kanalizacyjnej.
Czy istnieje możliwość zwolnienia z obowiązku przyłączenia nieruchomości do istniejącej kanalizacji sanitarnej?
Tak, w przypadku gdy nieruchomość jest wyposażona w przydomową oczyszczalnię ścieków, która spełnia określone prawem wymagania.
Przeczytaj pełny artykuł ze źródła:
Sprawdź podobne:
jesteś gościem
lub dodaj jako gość
Ciekawy temat? Rozpocznij dyskusję. Zostaw komentarz...