Ułatwienia dostępu

Skip to main content

Maciej Kasperski

Urodził się w Ziębicach na Dolnym Śląsku w 1969 r. Do Jastrzębia przeprowadził się w 1972 r. wraz z rodzicami, którzy przyjechali tu „za chlebem". Po ukończeniu I LO, rozpoczął najpierw naukę w Studium Plastycznym w Nysie a następnie dostał się na wymarzone studia – Akademię Sztuk Pięknych im. im. E. Gepperta we Wrocławiu na wydział ceramiki.

W 1996 r. obronił pracę magisterską, uzyskując dyplom w pracowni prof. Ireny Lipskiej-Zworskiej. Już we wczesnych pracach wyodrębniła się ważna dla artysty idea niejednoznaczności, która zakładała możliwość traktowania obiektu zarówno jako przedmiotu użytkowego, jak i unikatu. W połowie lat 90. rozpoczął prace nad swoim pierwszym cyklem, który zatytułował Butle na zapachy. Składały się na niego obiekty, które umieszczone w metalowych stelażach, swoją formą przypominały antyczne alabastrony.

Od 1999 r. artysta związał się zawodowo z macierzystą uczelnią, gdzie prowadził zajęcia w Pracowni Podstaw Projektowania Ceramiki. W twórczości w dalszym ciągu działał na styku rzeźby i designu, sztuki i rękodzieła, realizując unikatowe prace ceramiczne, obiekty i instalacje. W 2002 r. powstały prace, które Kasperski zamknął pod wspólnym tytułem Ctrl C, Ctrl V. Nazwa nawiązuje do dwóch popularnych skrótów klawiszowych (kopiuj, wklej) stosowanych w programach komputerowych, które w prosty sposób pozwalają skopiować i powtórzyć wybraną informację cyfrową nieskończoną ilość razy. Prace z tego cyklu są rzeźbami wykonanymi w glinie, chociaż mają cechy form użytkowych, są próba odpowiedzi na zagadnienie oryginalności powielania w stosunku do pierwowzoru.

Kolejnym ciekawym projektem, którym zajmował się artysta jest cykl Triplex System. Głównym motywem na którym oparł swoje prace jest otwór – archetyp praprzedmiotu i wiążące się z nim sugestie funkcji. Przyświecała mu idea stworzenia abstrakcyjnego przedmiotu użytkowego, który przynależałby do świata potrzeb i funkcji. Miękkie kształty, które nadał pracom, były próbą uzyskania kształtu sensualnego, oddziałującego na zmysły, tak aby przyjemność estetyczna rozbudzała potrzebę zaspokojenia innych, bardziej bezpośrednich, np. dotyku. Podobnie w cyklu Misy cięte starał się ukazać wpływ zmysłów na odbiór przedmiotów, a w szczególności dotyku. Wszystkie misy powstały z tej samej formy, a ich surowa zewnętrzna powierzchnia miała wpływać na pobudzenie zmysłów.

W 2000 r. Kasperski wyjechał do Stanów Zjednoczonych, gdzie przebywał na rezydencji artystycznej w Myers School of Art, University of Ohio. Po powrocie kontynuował pracę naukową i dydaktyczną. W 2007 r. uzyskał stopień doktora,  w 2014 r. habilitację, a w kolejnym roku tytuł profesora uczelni. 
Przez cały czas uczestniczył w wystawach indywidualnych i zbiorowych. Swoje prace wystawiał m.in. w Niemczech, Japonii, Hiszpanii, Austrii, Maroko i w wielu miejscach w Polsce, w tym w Jastrzębiu-Zdroju.

W 2017 r. we wrocławskim BWA artysta pokazał bardzo oryginalne prace, które były refleksją na temat naszych rytuałów, potrzeby posiadania, kontroli i obiektów kultu. Tytuł ekspozycji Fetysz fitnessu nawiązywał do świata magii i pradawnych religii. Twórca przez swoje ceramiczne obiekty  starał się dotknąć współczesnej problematyki kultu doskonalenia ciała. W tym celu poprzez geometryczną ceramikę odwoływał się do przedmiotów związanych z siłownią i ćwiczeniami. Obłe i geometryczne kształty nie przypominały jednak narzędzi użytkowych, jak hantle, ciężarki i obciążniki, były raczej fantazją na ich temat, lub wręcz fetyszystyczną wizją tego, jak mogłyby rzeźbić ciało, gdyby zostały wykorzystane.

Mieszkańcy Jastrzębia-Zdroju mogli z kolei podziwiać w 2011r. prace z serii Ceramika Noszona. Te ceramiczne obiekty zakładane na ciało, były eksponowane m.in. na wybiegu przed kinem „Centrum” oraz w galerii „Jastrzębie”. Pokaz utrzymany był w konwencji haute couture. To artystyczne działanie było efektem poszukiwań nowych form wypowiedzi, kreowania sytuacji, w której radykalnie zmienia się sposób eksponowania i odbiór rzeźby oraz jej charakter.

Maciej Kasperski oprócz ceramiki zajmował się także fotografią, grafiką, był organizatorem i kuratorem wystaw. Był także autorem wielu znakomitych katalogów dokumentujących dorobek i sylwetki ceramików i szklarzy związanych z Akademią, w tym wydanej w 2018 r. dwutomowej monografii Wydziału Ceramiki i Szkła. Inspirację dla swoich prac odnajdował w bogatej tradycji wytwórczości rzemieślniczej czy przemysłowej. Skupiał się na wzajemnych relacjach przedmiotów samych z sobą oraz użytkujących je ludzi. Interesowały go przedmioty, którymi człowiek się posługuje, kontaktuje z otoczeniem, przedmioty za pomocą których informuje o sobie, przedmioty, które symbolizują (lub mogą symbolizować) pewne pojęcia; przedmioty, które są znakami, za pomocą których odbywa się komunikacja między ludźmi, przedmioty, które niosą ze sobą coraz to więcej wspomnień, z którymi coraz trudniej jest się rozstać, przedmioty – relikwie, fetysze, przedmioty, które stają się obiektami.
Dążył do uprawiania sztuki, która będzie zrozumiała, jeśli nie na poziomie racjonalnej czy intelektualnej analizy, to na poziomie odczuć, zmysłów i przyjemności estetycznej.

Był twórcą nagradzanym i wyróżnianym. Otrzymał m.in. wyróżnienie na konkursie LED ART, na IX Międzynarodowych Targach Oświetlenia w Warszawie, wyróżnienie na VIII Międzynarodowej Wystawie Ceramiki w Mino (Japonia) oraz nagrody Rektora Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu. Był stypendystą Marszałka Województwa Dolnośląskiego oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Tworzone przez artystę dzieła znajdują się m.in. w kolekcjach Fundacji Dr. Gunter Lontzen, Hetjens-Museum Deutsches Keramikmuseum Dusseldorf, Muzeum Narodowego we Wrocławiu, Muzeum Narodowego w Poznaniu i Muzeum Sztuk Użytkowych w Łodzi.

Maciej Kasperski zmarł nagle 11 listopada 2020 r. Został pochowany we Wrocławiu. Pozostanie w pamięci wielu osób, jako wybitny artysta, pedagog i promotor, który inspirował do pracy z ceramicznym tworzywem kolejne pokolenia adeptów sztuki ceramiki i designu. 

Za pomoc w napisaniu artykułu dziękuję siostrze artysty Lidii Próchnickiej. 

Autor: Katarzyna Gardecka

Bibliografia:
M. Kasperski, Patrzeć czy Używać, Żary 2010;
Red. K. Pawlak, CiSz. 70 lat obecności ceramiki i szkła na wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych, Wrocław 2018;

Strony internetowe:
https://bwa.wroc.pl/events/fetysz-fitnessu-maciej-kasperski/
http://galeriawinda.pl/wystawy/maciej-kasperski-ceramika-rzezba/
https://www.asp.wroc.pl/?module=StaticContent&controller=Main&id=2459&__seoName=Maciej+Kasperski

Przeczytaj pełny artykuł ze źródła:

https://harmonicznychaos.pl/artblog/101-sylwetki-tworcow/150-maciej-kasperski.html


Podziel się z innymi, udostępnij:
REKLAMA

Podziel się swoim zdaniem...
jesteś gościem
lub dodaj jako gość
Ładuję komentarze... Komentarz zostanie odświeżony po 00:00.

Ciekawy temat? Rozpocznij dyskusję. Zostaw komentarz...

na Tapecie! Ciekawe tematy w Jastrzębiu-Zdroju

REKLAMA


Ostanie komentarze

Nie! to zasługa Pana Tomasza, a jak by kto pytał to miasto zbudowała Hetman, nie Gierek, serio!
to pan Urgoł załatwił
Gratulacje od rodziny Matusiaków już popłynęły, za chwile popłynie rzesza członków rodziny Matusiaków do doradzania ii obsadzania stanowisk jak już ...
Wielkie gratulacje Panie Prezydencie!!!
mnie się nikt nie pytał czy chce Łabędzią ulicę. Piktogramy co ulica to inne.

REKLAMA

REKLAMA